Waardepropositie

Wat is het onderscheidend vermogen van jullie organisatie, jullie diensten of jullie producten? Waarin verschillen jullie van de concurrentie? Waarom zou de klant voor jullie moeten kiezen?

Alles staat online. Je klant kan alles vinden. Dus waarmee creëren jullie meerwaarde? Het is een vraag die nu meer dan ooit van belang is. Ga op zoek naar je waardepropositie.

Wat is jullie belofte, wat heeft de klant eraan en waarom zijn jullie de beste optie? Kunnen jullie deze vragen klantgericht beantwoorden?

In het Business Model Canvas (BMC) staat de value proposition in het midden. Centraal. En dat is niet zonder reden. De waarde propositie creëert waarde voor een klantsegment. Het zorgt voor de aansluiting van jullie aanbod op dat wat de klant gedaan moet zien te krijgen.

Snap je klant

De waarde propositie canvas (value proposition canvas) van Strategyzer (Alex Osterwalder) is een geweldig hulpmiddel om je klant te leren kennen. Persona’s helpen ons om eerst “de klant” in beeld te krijgen. Heb je de klant eenmaal in beeld, dan bepalen we wat deze klant gedaan moet zien te krijgen. We beschrijven wat de uitvoering van deze taken in de weg staat. En we stellen vast welke doelen, welke verborgen ambities deze mensen hebben. Waar worden ze vrolijk van?

Waardepropositie Date Hoiting advies & regie

Welke waarde creëren jullie?

Met welke producten en diensten helpen jullie de klant? Hoe verschaf je ze voordeel? Hoe verzacht je hun pijn? Formulier je aanbod zo dat je op een unieke manier in hun behoeften voorziet.

Als je deze exercitie voor je eigen bedrijf gaat uitvoeren is het vaak een lastige opgave. Het is vooral de kunst om door te vragen. Waarom? Hoe zit dat? Deze rol is mij op het lijf geschreven. Ik help jullie bij de zoektocht naar een aansprekende waardepropositie. En dat is niet alleen goed nieuws voor jullie. Jullie klanten zullen je dankbaar zijn. Want vanaf nu is het duidelijk waarom we bij jullie moeten zijn!