Business Model Innovation

Aan de hand van Business Model Generation van Alex Osterwalder bouwen we in twee dagdelen aan een overzichtelijk en goed doordacht plan. Voor je hele organisatie. Voor een bepaalde product-marktcombinatie. Of voor een specifieke campagne. We maken inzichtelijk hoe je nu en in de toekomst waarde toevoegt en wat je daarvoor moet doen.

Het zelf opstellen van een BMC is een behoorlijke puzzel. Samen met Date Hoiting advies & regie is het een feestje… Door het stellen van de juiste vragen komen jullie tot nieuwe waardevolle inzichten.

We doorlopen negen bouwstenen. Centraal staat de waardepropositie. Die staat niet voor niets centraal, het belang kunnen we niet snel overschatten. Rechts staan je klanten, hoe je ze gaat voorzien van jouw diensten of producten en hoe je de relatie gaat onderhouden. Links staan je activiteiten, je partners en je hulpbronnen. En onderaan de streep staan de kosten en de opbrengsten. Al deze onderdelen staan niet op zichzelf.

Klantwoord Antwoord op Klantgericht werken

Maak gebruik van de ervaring van Date Hoiting advies en regie bij het opstellen van jullie unieke Business Model Canvas.

Geschikt voor bedrijven van alle leeftijden met de wil om te vernieuwen… zodat jullie ook over vijf jaar nog een goed lopend bedrijf hebben!

Het Business Model Canvas en de Value Proposition Canvas zijn concepten van Strategyzer.com

Nieuwe inzichten

Vaak komen al tijdens de Business Model Innovatie sessie mooie ideeën los. Omdat het een gezamenlijk creatief proces is, waarbij we de focus nu eens goed op de zaak leggen, zie je ineens wat je anders moet doen. Dat is pure winst!


In samenwerking met Groningen Connect kunnen deze bijeenkomsten ook op inspirerende locaties in Noord-Nederland georganiseerd worden. Informeer naar de mogelijkheden!

In negen stappen maken we een toekomstbestendig ondernemingsplan:

    • 1. Begin met je klant Organisaties bestaan bij de gratie van de klant. Wat hebben ze nodig? En wat verandert er bij je klanten? Waar hebben ze behoefte aan? Hoe gaan we nieuwe groepen klanten krijgen?

 

    • 2. Waardepropositie Wat kan en wil jij beloven, waarom moet de klant bij jullie kopen en niet bij een ander? Is dit door de recente ontwikkelingen ook veranderd? Hoe spelen jullie in op de nieuwe realiteit? Wat maakt jullie uniek? Heb je een heldere pitch?

 

    • 3. Kanalen Hoe bereik je je doelgroep? Hoe kunnen ze je vinden? Heb je een marketingplan? Online is de laatste tijd nog belangrijker geworden. Hoe gaat dat bij jullie? Waar en hoe zijn je producten en diensten te krijgen? Wat is ideaal voor je klant?

 

    • 4. Klantrelaties Hoe ziet jullie klantreis er uit? Op welke manier heb je contact. Online? Wil je klant ook persoonlijk contact? Hoe organiseer je dat? Welke middelen heb je nodig. En actueel: hoe doe je dat virusvrij?

 

    • 5. Inkomstenstromen Wie gaat je betalen? Hoe ziet jullie liquiditeitsprognose eruit? Wat brengt op korte termijn geld op? Waar liggen kansen? Hoe maak je cash vrij?

 

    • 6. Key Resources Welk gereedschap heb je nodig? Welke middelen, spullen, kennis…? Wat moeten jullie kunnen. Wat kun je uitbesteden? Hoe ziet je team eruit?

 

    • 7. Kernactiviteiten Waar liggen je kansen? Waar zijn jullie van, waar blinken jullie in uit? Doen jullie ook dingen die je misschien beter niet kan doen? Hocus Pocus keep the focus!

 

    • 8. Partners Als je goede partner hebt hoef je niet alles alleen te doen. Met wie werk je samen? Met wie zou je samen willen werken? Hoe bouw je aan een sterk netwerk? Doe het samen!

 

  • 9. Kostenstructuur Waar geef je geld aan uit? Wat kan wel wat minder? En waar moet je, juist nu, in investeren? Hoe veel waarde creëren jullie eigenlijk?

De vragen bij de bovenstaande stappen zetten je misschien aan het denken. De stappen hebben alles met elkaar te maken. Wil je eens praten over jullie business model? Maak dan een afspraak!