Waarderend Onderzoek

Er gaat heel veel goed. En de meeste mensen deugen. Met Waarderend Onderzoek, Appreciative Inquiry, gaan we op zoek naar het beste in de mens en het mooiste in de organisatie. Dat wat ‘leven geeft’. We kijken naar het geheel en bouwen verder op kracht, mogelijkheden en successen.

David Cooperrider is de grondlegger van Appriciative Inquiry. Het stellen van waarderende vragen zorgt binnen organisaties voor positieve ontwikkelingen. Positieve vragen roepen positieve beelden op, positieve beelden leiden tot positieve acties.

Het glas is halfvol

Natuurlijk kent iedere organisatie haar problemen. Die zijn niet weg als je met waarderend onderzoek aan de slag gaat. Maar problemen kun je ook op een andere manier aanpakken, door je aandacht te richten op waar je naar toe wilt en niet op waar je vanaf wilt.

Date Hoiting heeft in de afgelopen jaren een aantal organisaties geholpen met waarderend onderzoek (appreciative inquiry) als aanpak om duurzame veranderingen in gang te zetten. Zo was er een groot regionaal opleidingscentrum wat innovatie en vernieuwing in gang wilde zetten. Door middel van gesprekken met de meeste directeuren van de verschillende scholen haalde Date een rijke oogst binnen waarop verbeteringsgericht beleid kon worden geformuleerd.

 

Waarderend Onderzoek Appreciative Inquiry Date Hoiting
het glas is halfvol!

Vragen stellen om erachter te komen wat goed gaat… het maakt je organisatie sterker. Hoe komt het dat we dit bereikt hebben? Wat doen wij op onze manier anders? Hoe valt ons succes te verklaren? We richten ons steeds op dat wat goed gaat en waar we meer van willen. We waarderen dat. En we vermijden de negatieve blik op dat wat niet goed is. Samen kijken, samen vooruit. In de organisatie en met je klanten.

Door aan de hand van de juiste vragen te praten over dat wat goed gaat vindt een organisatie de ingrediënten voor toekomstig succes. Het delen van trots geeft energie aan de organisatie. Het inspireert om te kijken naar mogelijkheden. Door te denken in mogelijkheden maak je het onmogelijke waar.

Al doende groeit de wens, de wil, het vermogen en de kunde om samen te werken aan een gemeenschappelijk doel. Dit veranderingsproces versterkt en hernieuwt zichzelf.